Literatur |
Ahmed, S. (2014). The Cultural Politics of Emotion (second edition). Edinburgh: Edinburgh University Press.
Sedgwick, E. Kosofsky (2004). Touching feeling: affect, pedagogy, performativity (second edition). Durham/London: Duke University Press.
Williams, R. (1977). Marxism and Literature. New York: Oxford University Press [Chap. “Structures of Feeling", pp. 128-136].
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Bemerkung |
Die Veranstaltung ist der Veranstaltung 0538 zugeordnet; die vorliegende Veranstaltung 05380 dient lediglich der Platzvergabe für Studierende des Bachelor Erziehungswissenschaft.
Der Kurs wird vornehmlich in der Seminarsprache Englisch durchgeführt, Diskussionen können auch Deutsch erfolgen. Zudem gibt es die Möglichkeit die Hausarbeit, welche bis zum Ende des Semesters abgegeben werden muss, wahlweise auf Deutsch oder auf Englisch zu schreiben. |
Lerninhalte |
Emotions are highly relevant in educational spaces. What happens in a classroom is influenced by emotions and creates emotions. Teaching can be an emotional process as well as a cognitive one. We will look at how emotions come to play in teaching environments and what they do, focusing on structures of oppression like racism, sexism, ableism and classism. We need to look at affect as the social movements of emotions to understand how emotions work collectively and create states of insecurity or warmth, of oppression or equality, good and productive learning environments or rather destructive forces. We will think about the ways in which affect produces racist, sexist, ableist and classist school environments and how to deal with it. |