Wenn Sie diesen Text sehen, ist auf ihrem Gerät noch nicht das neue Layout geladen worden. Bitte laden Sie diese Seite neu (ggf. mit gedrückter 'Shift'- oder 'Alt'-Taste) oder in einem 'privaten Fenster'.
Weitere Hinweise unter https://www.uni-hildesheim.de/wiki/lsf/faq/fehler.im.layout.

Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
  1. SucheSuchen         
  2. SoSe 2025
  3. Hilfe
  4. Sitemap
Switch to english language
Startseite    Anmelden     

Empirisch-Experimentelles Praktikum II - Einzelansicht

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Learnweb   Logo Learnweb
Veranstaltungsnummer 0822 Kurztext
Semester SoSe 2025 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 11
Rhythmus i.d.R. jedes 2. Semester Studienjahr / Zielgruppe
Credits entsprechend der fachspezifischen Studien- und Prüfungsordnung und erbrachten Leistung Anmeldung Anmeldepflicht , Vergabe: Automatisch(Losen) (?)
Hyperlink   Evaluation Ja - Fragebogen mit Leitfragen
Anmeldefristen Anmeldung 1Woche früher (m. Gruppenprio.)    04.03.2025 - 03.04.2025 23:59:59    -- Anmeldung nur für Studierende in den unten genannten Studiengängen (Hilfe) -- Anmeldung beschränkt auf eine maximale Anzahl pro Studierende und Institut (Hilfe)
Anmeldung PSY 2. Runde (m. Gruppenprio.)    05.04.2025 - 10.04.2025 23:59:59    -- Anmeldung nur für Studierende in den unten genannten Studiengängen + Fachsemestern (Hilfe)
Abmeldung bis Ende 2. Woche    11.04.2025 16:00:00 - 25.04.2025 23:59:59    aktuell
Termine Gruppe: 1-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Di. 12:00 bis 14:00 c.t. wöchentlich 15.04.2025 bis 27.05.2025  Forum - HC.N.0.09 (Seminarraum) Raumplan Baess      
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Di. 12:00 bis 14:00 c.t. Einzeltermin am 03.06.2025 Neue Mensa - HC.M.1.18 (Besprechungsraum neue Mensa) Raumplan Baess      
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Di. 12:00 bis 14:00 c.t. wöchentlich 10.06.2025 bis 15.07.2025  Forum - HC.N.0.09 (Seminarraum) Raumplan Baess      
Gruppe 1-Gruppe:
Termine Gruppe: 2-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Di. 14:00 bis 16:00 c.t. wöchentlich 15.04.2025 bis 15.07.2025  Forum - HC.N.4.36 (Besprechungsraum) Raumplan Baess      
Gruppe 2-Gruppe:
Termine Gruppe: 3-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Di. 08:00 bis 10:00 c.t. wöchentlich 15.04.2025 bis 15.07.2025  Forum - HC.N.0.10 (Seminarraum) Raumplan Hackländer      
Gruppe 3-Gruppe:
Termine Gruppe: 4-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Di. 10:00 bis 12:00 c.t. wöchentlich 15.04.2025 bis 15.07.2025  Forum - HC.N.0.10 (Seminarraum) Raumplan Hackländer      
Gruppe 4-Gruppe:
Termine Gruppe: 5-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Di. 12:00 bis 14:00 c.t. wöchentlich 15.04.2025 bis 27.05.2025  Forum - HC.N.0.10 (Seminarraum) Raumplan Hackländer      
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Di. 12:00 bis 14:00 c.t. Einzeltermin am 03.06.2025 Gebäude J (Hauptcampus) - HC.J.3.06 (Fachseminarraum Technik) Raumplan Hackländer      
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Di. 12:00 bis 14:00 c.t. wöchentlich 10.06.2025 bis 15.07.2025  Forum - HC.N.0.10 (Seminarraum) Raumplan Hackländer      
Gruppe 5-Gruppe:
Termine Gruppe: 6-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Mo. 12:00 bis 14:00 c.t. wöchentlich 14.04.2025 bis 14.07.2025  Gebäude G (Hauptcampus) - HC.G.2.04 (Seminarraum) Raumplan Bogenschütz      
Gruppe 6-Gruppe:
Termine Gruppe: 7-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Mo. 08:00 bis 10:00 c.t. wöchentlich 14.04.2025 bis 14.07.2025  Forum - HC.N.0.10 (Seminarraum) Raumplan Fenske      
Gruppe 7-Gruppe:
Termine Gruppe: 8-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Mi. 14:00 bis 16:00 c.t. wöchentlich 16.04.2025 bis 16.07.2025  Gebäude G (Hauptcampus) - HC.G.2.07 (Großer Seminarraum) Raumplan Majer      
Gruppe 8-Gruppe:
Termine Gruppe: 9-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Do. 08:00 bis 10:00 c.t. wöchentlich 17.04.2025 bis 17.07.2025  Forum - HC.N.3.32 (Seminarraum) Raumplan Sandhagen      
Gruppe 9-Gruppe:
Termine Gruppe: 10-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Di. 14:00 bis 16:00 c.t. wöchentlich 15.04.2025 bis 15.07.2025  Forum - HC.N.3.32 (Seminarraum) Raumplan Pakai-Stecina      
Gruppe 10-Gruppe:


Zugeordnete Personen
Kontaktpersonen (durchführend) Zuständigkeit
Baess, Pamela, Dr. rer. nat. durchführend, nicht verantwortlich
Hackländer, Ryan, PhD durchführend, nicht verantwortlich
Majer, Johann, Dr. durchführend, nicht verantwortlich
Bogenschütz, Luisa durchführend, nicht verantwortlich
Fenske, Pia durchführend, nicht verantwortlich
Pakai-Stecina, Diana Tünde, Dr., PhD durchführend, nicht verantwortlich
Sandhagen, Petra, Dr. rer. nat. durchführend, nicht verantwortlich
Weitere Person Zuständigkeit
Bermeitinger, Christina, Professor Dr. habil. verantwortlich, nicht durchführend
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester ECTS Kontingent
Bachelor B.Sc. Päd. Psychologie (PO 2009) 3 -
Bachelor B.Sc. Päd. Psychologie (PO 2014) 3 -
Bachelor B.Sc. Psychologie 3 -

Hinweis: Die Semesterangaben bewirken bei den o.a. Fristen eine Anmeldebeschränkung.

LSF - Module
Modulkürzel Modultitel
BPPS-M232 Modul 2.2 (ab PO 2014) / Modul 2.3 (vor PO 2014), TM 2: Projektdurchführung, Auswertung, Dokumentation und Präsentation
BPSY-M22P2 Empirisch-Experimentelles Praktikum - Teil 2
Zuordnung zu Einrichtungen
Inst. für Psychologie
Inhalt
Literatur

wird projektspezifisch ausgewählt

 

Bemerkung

Die Veranstaltung ist für Gasthörer_innen NICHT geeignet!

Voraussetzungen

Sie müssen bereits den ersten Teil des ExPra (also im Wintersemester) erfolgreich absolviert haben, um im zweiten Teil teilnehmen zu können.

Lerninhalte

In diesem Semester werden Sie in Kleingruppen jeweils ein eigenes Experiment planen, durchführen, auswerten und schließlich darüber berichten (in Form eines wissenschaftlichen Papers sowie über ein Poster).

 

Group 1 (Baess): This expra group will focus on the Simon effect as one kind of spatial compatibility effects. Based on one prominent theory (Hommel, B. (1993). The Relationship between Stimulus-Processing and Response Selection in the Simon Task - Evidence for a Temporal Overlap. Psychological Research-Psychologische Forschung, 55(4), 280-290. https://doi.org/Doi 10.1007/Bf00419688), several factors are suggested to modulate the size of the Simon effect. In a nutshell, any experimental factor that influences the presentation of the task-relevant and task-irrelevant stimulus information should accordingly modulate the size of the Simon effect. However, several data from our own work speak against this theory. We also recently replicated the whole experiments of this study and could not find the suggested effects. Therefore, in order to support our claim further that early stimulus-related factors are not modulating the size of the Simon effect, this expra group will conduct further research on early stimulus-related factors. Students are encouraged to think about further experimental manipulations in order to test our claim. 

 

Group 2 (Baess): This expra group will focus on task sharing as a form of joint action using the Simon task. Based on the seminal study by Sebanz and colleagues (Sebanz, N., Knoblich, G., & Prinz, W. (2003). Representing others' actions: just like one's own? Cognition, 88, B11-B21.), it was suggested that partner's actions are processed like own action promoting the idea of action co-representation. Recent evidence has shown (Dolk, T., Hommel, B., Prinz, W., & Liepelt, R. (2013). The (Not So) Social Simon Effect: A Referential Coding Account. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance. https://doi.org/10.1037/a0031031) that the observed joint Simon effect might not be social in nature but rather is based on spatial coding of the environment. Thus, the observed joint Go/NoGo effects are differently explained by the two theoretical accounts. But what happens when three persons sitting next to one another share the Simon task? We recently gained evidence on the cognitive representations underlying the Simon task with three persons. In the expra, we want to expand on this research by investigating the role of the seating alignment and the spatial references further. Students are encouraged to think about experimental manipulations in order to investigate the joint Simon effect with three participants further. 

 

Group 3 (Hackländer): This ExPra group will focus on olfactory associative memory. Specifically, we will be investigating how previously information associations interfere with the learning of new associations (and/or vice versa) and whether this differs between odors and other types of stimuli. This ExPra group will likely work with extra equipment (an olfactometer) and a large emphasis of the class will be on choosing the correct method and stimuli for testing our research question. Please make sure to sign up for the LearnWeb course. In preparation for this seminar, please read the following article: https://academic.oup.com/chemse/article/27/3/191/362372  *Note - there are NO GOOD articles on this topic up to this point, so keep this in mind while reading. The article is confusing, so do not get discouraged - we will use do things much simpler in our experiment.

 

Group 4 (Hackländer): In our research group we will be investigating the Event Horizon Model of memory. This theory is concerned with how a continuous stream of events at perception is seemingly converted to a series of discrete events in memory. We will develop an experiment to test a single hypothesis from this theory and assess the theory in light of the new evidence that we have found. Please make sure to sign up for the LearnWeb course. Please read the following two articles before class: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0963721412451274 AND https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5734104/pdf/nihms903261.pdf

 

Group 5 (Hackländer): In this ExPra group we will investigate collaborative memory. In other words, we will be interested in how learning information in a group, and discussing the information with that group, influences what is later remembered. Note - the study for this group will focus on a replication of previous research, and much of the methods are already set. Therefore, a greater proportion of the work for this group will be put into the data collection and data analyses than may be the case in other groups. Please make sure to sign up for the LearnWeb course. Before joining the group, please read the following article: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0749596X15000716

 

Group 6 (Bogenschütz):  This ExPra group will investigate involuntarily retrieved odor-evoked autobiographical memoriy using a vigilance task. Together we will come up with experiments that will test whether the typical vigilance task can be applied for olfactory stimuli, or how odor-evoked involutarily retrieved AMs differ from other cue types. Please read the following article in preparation for the first class and sign up in the LearnWeb course. https://link.springer.com/content/pdf/10.3758/MC.36.5.920. Please note: the class will be tought by Luisa Bogenschütz until June 2nd. Afterwards, Ryan Hackländer will take over.

 

Group 7 (Fenske): In this ExPra group, we will investigate how the body position influences action control. We will most likely use the task switching paradigm while participants sit down or stand up.

 

Group 8 (Majer): In this ExPra, we will investigate why negotiation parties often make suboptimal compromises, although better agreement options would have been readily available. In addition, we seek to test an intervention that can help parties regain agency in the resolution of interdependent conflict situations to improve their long-term outcomes and create mutually satisfying solutions. Please make sure to sign up for the LearnWeb course. 

 

Group 9 (Sandhagen): In this ExPra group we will investigate digital detox and well-being. Building on previous studies showing that less time spent on smartphone leads to more well-being (https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fxap0000430) we will explore whether short-term effects can be generated. Students are encouraged to think about experimental manipulations on time spent on smartphone vs alone vs in social action. 

 

Group 10 (Pakai-Stecina): This research group will focus on attentional biases toward negative stimuli, such as threatening or disgusting images, and the mechanisms that inhibit these responses. Building on previous studies showing that negative distractors are difficult to suppress — and that shape-similar neutral distractors can capture attention in a similar way — we will explore how emotional and visual properties influence attentional control. Using methods like reaction time measurements, visual search tasks, and the Vernier task, we will design an experiment to investigate the factors that shape attentional bias and inhibition.

 

Zielgruppe

BSc-Studiengang Psychologie, Voraussetzung für die Teilnahme ist die erfolgreiche Teilnahme im ersten Teil des ExPras (WiSem 2021 oder früher).

 

Die Veranstaltung ist für Gasthörer_innen NICHT geeignet!


Strukturbaum
Die Veranstaltung wurde 1 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:
Impressum      Datenschutzerklärung     Datenschutz      Datenschutzerklärung     Erklärung zur Barrierefreiheit