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Media Economics - Einzelansicht

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Grunddaten
Veranstaltungsart Blockveranstaltung/Kompaktseminar Learnweb   Logo Learnweb
Veranstaltungsnummer 3252 Kurztext ME
Semester SoSe 2024 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen 20 Max. Teilnehmer/-innen 20
Rhythmus i.d.R. jedes 2. Semester Studienjahr / Zielgruppe
Credits 3 Anmeldung Anmeldepflicht , Vergabe: Manuell (?)
Hyperlink   Evaluation Ja - Präsenzveranstaltung
Sprache englisch
Anmeldefristen Anmeldung (Einzelvergabe)    05.03.2024 - 04.04.2024 23:59:59   
Anmeldung zweite Runde II (Einzelvergabe)    05.04.2024 16:00:00 - 11.04.2024 23:59:59   
Termine Gruppe: 1-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Sa. 10:00 bis 14:00 s.t. Einzeltermin am 13.04.2024 Externes Gebäude - Online-Lehre (ggf. folgt Raumangabe für Ausnahme Präsenzlehre) Raumplan        
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Fr. 12:00 bis 18:00 s.t. Einzeltermin am 28.06.2024 Gebäude G (Hauptcampus) - HC.G.2.04 (Seminarraum) Raumplan        
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Sa. 09:00 bis 17:00 s.t. Einzeltermin am 29.06.2024 Gebäude G (Hauptcampus) - HC.G.2.04 (Seminarraum) Raumplan        
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iCalendar Export
So. 09:00 bis 17:00 s.t. Einzeltermin am 30.06.2024 Gebäude G (Hauptcampus) - HC.G.2.04 (Seminarraum) Raumplan        
Gruppe 1-Gruppe:
Zur Zeit keine Anmeldung möglich
Prüfungstermine
Semester Termin Prüfer/-in Parallelgruppe Datum Prüfungsform Beginn Anmeldefrist Ende Anmeldefrist Ende Abmeldefrist Infos zu Nachschreibterminen
SoSe 2024 01 Hausarbeit 12.07.2024 VERBINDLICH 12.07.2024 VERBINDLICH


Zugeordnete Personen
Kontaktperson (durchführend) Zuständigkeit
Cheng, Sao-Wen, Professor Dr. verantwortlich und durchführend
Weitere Personen Zuständigkeit
Pitsoulis, Athanassios, Professor Dr. verantwortlich, nicht durchführend
Baucom, Martina nicht durchführend, nicht verantwortlich
Schulz, Maike nicht durchführend, nicht verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester ECTS Kontingent
Bachelor B.A. Erziehungswissenscha
Bachelor B.A. I I M
Bachelor B.A. KUP im int. Vergl.
Bachelor B.Sc. I M I T
Bachelor B.Sc. Wirtschaftsinformat
Bachelor NbFa Betriebswirtschaft
Bachelor NbFa Betriebswirtschaftsl
Bachelor NbFa Betriebswirtschaftsl
Polyvalenter Zwei-Fächer-Bachelor individuell Wirtschaft
Polyvalenter Zwei-Fächer-Bachelor individuell Wirtschaft (WPF/ErgF)
Polyvalenter Zwei-Fächer-Bachelor Studienvariante: English Applied Linguistics Wirtschaft
Polyvalenter Zwei-Fächer-Bachelor Studienvariante: Wirtschaft Plus Wirtschaft Vert
Polyvalenter Zwei-Fächer-Bachelor Studienvariante: Umweltsicherung Wirtschaftswiss (ErgF)
Polyvalenter Zwei-Fächer-Bachelor Studienvariante: Sport, Gesundheit und Leistung Wirtschaft
Polyvalenter Zwei-Fächer-Bachelor Wirtschaft
LSF - Module
Modulkürzel Modultitel
WI-SemBWL Seminar BWL (Bachelor Nebenfach, M IIM)
BERZ-SG2 Studium Generale (2 LP)
BERZ-SG4 Studium Generale (4 LP)
BLW-WMWW3 Wahlmodul: Vertiefung Wirtschaftswissenschaften 3LP (Lehramt ab StO 2014)
MKV-32 Mastermodul 3 Kulturmarketing, TM 2: Theorie und Praxis des Kulturmarketing und der Kultur-PR 2
KUW-Profi3 BA KuWi Profilmodul (3 CP)
WI-S3VWL Gebiet Volkswirtschaftslehre (IMIT),Sem 3AP
BWW-V3WiWi WirPlus Vertiefung WiWi und Wirtschaftsdidaktik (3 LP)
0STUDFUND Studium Fundamentale
0ERA-3LP Veranstaltungen mit 3 Credits f. ausl. Programmstud. (ERASMUS)
BWW-WaVWL3 WirPlus Wahlmodul VWL mit 3 LP
BWINF-Wa3L Wahlbereich (B WINF) mit 3 LP (Wirtschaftsinf. i.e.S., BWL, Inf.)
Zuordnung zu Einrichtungen
Abt. Wirtschaftswissenschaft und ihre Didaktik
Abt. Allgemeine Erziehungswiss.
Inhalt
Bemerkung

Schedule:
i. Introduction: 4/13 (Sa), 10:00 AM - 2:00 PM (ONLINE)
ii. Blockseminar:  6/28 (Fr), 12:00 AM - 6:00 PM 6/29 (Sa), 9:00 AM - 5:00 PM6/30 (So), 9:00 AM - 5:00 PM

Requirements:
presentation (25 minutes)
- The provided bibliography serves as foundational literature
and guidance.
- All common media formats,
including images, audio, and video, are permitted.

Contact:
s.cheng@awpartsco.com

Lerninhalte

Qualification Objectives

Using economic-analytical tools such as static and dynamic optimization, Pareto efficiency as a measure of optimum, and economic concepts like opportunity costs, public goods, and externalities, students can explain the characteristics of the media. Based on these characteristics, students can deepen their understanding, explanation, and derivation of the following issues, initially as a positive analysis:

i) optimal consumption behavior for the media, with a neuroeconomic approach;
ii) the optimal production plan of media companies, supplemented by the influences and structural changes brought about by digital transformation;
iii) the distribution of media goods and the associated implications through both physical and digital channels;
iv) the comparison of different media market forms and the resulting market outcomes, considering the uniqueness of media convergence resulting from competition;
v) the media's impact on an individual and societal level with a neuroeconomic and economic psychological approach.

Drawing insights from these findings, students can independently make normative statements.

 

Presentation Subjects

I. Media Goods

1. Content as Storytelling
Field, Sid. (1979): Screenplay: The foundations of screenwriting, New York
Zak, Paul (2015): Why inspiring stories make us react: The neuroscience of narrative, in: Cerebrum
PowerPointPresentation from Sao-Wen Cheng

2. New opportunities of digitization
Waldfogel, J. (2018): Digital renaissance, Princeton, P177-207

II. Media-Goods Consumption

3. Forming consumer habits and negative bias
Levitin, D. (2006): This is your brain on music, New York, P217-240
Kahneman, D. (2011): Thinking, fast and slow, New York, P300-304

4. Predictive analysis, consumer behavior, and media goods
Duhigg, C. (2012): The power of habit, New York, P183-212
Spiegelhalter, D. (2019): The art of statistics. New York, Chapter 6

5. The pursuit of pleasure
Lembke, A. (2021): Dopamine nation, New York, P7-30
Lembke, A. (2021): Dopamine nation, New York, P47-68

6. Consumer sensitivity to audio advertising
Huang, J.; Reiley, D.; Raivob, N. (2018): Measuring Consumer Sensitivity to Audio Advertising: A Field Experiment on Pandora Internet Radio, SSRN https://ssrn.com/abstract=3166676

III. Media-Goods Production

7. Economy of superstars
Krueger, A. (2019): Roconomics, New York, P78-105
Elberse, A. (2013): Blockbuster, P118-149

8. Economy of Crowd
McAfee, A.; Brynjolfsson, E. (2017): Machine Platform Crowd, New York, P230-251
Surowiecki, J. (2004): The wisdom of crowds, New York, P3-22
Spiegelhalter, D. (2019): The Art of Statistics, New York, P39-71

9. Digitization in music
Waldfogel, J. (2018): Digital renaissance, Princeton, P31-72

10. Digitization in movie
Waldfogel, J. (2018): Digital renaissance, Princeton, P73-105

11. Digitization in television
Waldfogel, J. (2018): Digital renaissance, Princeton, P106-120

12. Digitization in books
Waldfogel, J. (2018): Digital renaissance, Princeton, P121-150

13. Discovery of new media-goods in digital age
Aguiar, L.; Waldfogel, J. (2018): Platforms, Promotion, and Product Discovery: Evidence from Spotify Playlists, NBER working paper: https://www.nber.org/system/files/working_papers/w24713/w24713.pdf
Krueger, A. (2019): Roconomics, New York, P192-196

IV. Media-Goods and Copyright

14. Economic incentives and copyright
Krueger, A. (2019): Roconomics, New York, P205-230
Lessig, L. (2004): Free culture, New York, P53-61

V. Media-Goods Distribution

15. Physical and digital distribution of the media-goods
Anderson, C. (2006): The Long Tail, New York, P15-57

16. Economy of video streaming
Smith, M.; Telang, R. (2019): Netflix and the Economics of Bundling, in Harvard business review, Feb. 2019.
Smith, M.; Telang, R. (2016): Streaming, sharing, stealing: big data and the future of entertainment. Princeton

VI. Media-Goods Financing

17. The battle between Platform and News Industry
McAfee, A.; Brynjolfsson, E. (2017): Machine Platform Crowd, New York, P137-150
Anand, B. (2016): The content trap, New York, P7-11
Australian vs Facebook/Google: News Media and Digital Platforms Mandatory Bargaining Code 2021

 


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