Wenn Sie diesen Text sehen, ist auf ihrem Gerät noch nicht das neue Layout geladen worden. Bitte laden Sie diese Seite neu (ggf. mit gedrückter 'Shift'- oder 'Alt'-Taste) oder in einem 'privaten Fenster'.
Weitere Hinweise unter https://www.uni-hildesheim.de/wiki/lsf/faq/fehler.im.layout.

Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
  1. SucheSuchen         
  2. SoSe 2024
  3. Hilfe
  4. Sitemap
Switch to english language
Startseite    Anmelden     

Vorbereitungsseminar Praxisphase (GHR 300) - RS/IGS/OS/HS - Einzelansicht

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Learnweb   Logo Learnweb
Veranstaltungsnummer 4001 Kurztext
Semester WiSe 2023/24 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 30
Rhythmus i.d.R. jedes 2. Semester Studienjahr / Zielgruppe
Credits 4 Anmeldung Anmeldepflicht , Vergabe: Manuell (?)
Hyperlink   Evaluation Noch nicht entschieden
Sprache englisch
Anmeldefrist Anmeldung 1Woche früher (Einzelvergabe) 13.09.2023 - 19.10.2023 23:59:59

Anmeldepflicht
Termine Gruppe: 1-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Mi. 08:00 bis 10:00 wöchentlich Neubau Bühler-Campus - BC.LN.0.04 (Seminarraum) Raumplan Bastkowski ,
Mlakar ,
Treichel
     
Gruppe 1-Gruppe:
Termine Gruppe: 2-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Mi. 12:00 bis 14:00 wöchentlich Altbau Bühler-Campus - BC.L.0.64 (Seminarraum) Raumplan Couve de Murville ,
Tosun ,
Ullmann
     
Gruppe 2-Gruppe:
Termine Gruppe: 3-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Mi. 12:00 bis 14:00 wöchentlich Altbau Bühler-Campus - BC.L.0.68 (Seminarraum) Raumplan Baumgart ,
Hosein-Habibi ,
Koch
     
Gruppe 3-Gruppe:
Termine Gruppe: 16-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Mi. 08:00 bis 10:00 wöchentlich          
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Mi. 12:00 bis 14:00 wöchentlich          
Gruppe 16-Gruppe:


Zugeordnete Personen
Kontaktpersonen (durchführend) Zuständigkeit
Bastkowski, Martin , M. Ed., OStR verantwortlich und durchführend
Baumgart, Joanna, Dr. verantwortlich und durchführend
Couve de Murville, Joseph verantwortlich und durchführend
Hosein-Habibi, Maria verantwortlich und durchführend
Koch, Annette verantwortlich und durchführend
Mlakar, Heike, Dr. verantwortlich und durchführend
Tosun, Meryem verantwortlich und durchführend
Treichel, Denise verantwortlich und durchführend
Ullmann, Maria verantwortlich und durchführend
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester ECTS Kontingent
Master Lehramt an Haupt- und Realschulen mit dem Schwerpunkt Hauptschule (viersemestrig) Englisch 1 -
Master Lehramt an Haupt- und Realschulen mit dem Schwerpunkt Realschule (viersemestrig) Englisch 1 -

Hinweis: Die Angaben zu den Semestern sind nur Empfehlungen, keine Anmeldebeschränkungen.

LSF - Module
Modulkürzel Modultitel
MLE-Prax1 Praxisphase, TM 1: Vorbereitungsseminar Englisch
Zuordnung zu Einrichtungen
Inst. für englische Sprache und Literatur
Inhalt
Literatur

Will be announced at the beginning of term.

Lerninhalte

Please do not register directly to this course. You will automatically be informed by the English department regarding your group allocation. This is based on the location of your allocated school.

Group 1: Bastkowski, Mlakar, Treichel

These seminars are taught in tandem by a state school teacher and a tutor from the university.  A focus is placed on both the theory and practice of language teaching.
This course is designed as an introduction to and a preparation for the English Teaching Practice in the summer term 2024.
We’ll touch on
- key elements of the Common European Framework of Reference (CEF), the German Bildungsstandards and the relevant Kerncurricula
- communicative, action-oriented, task- and content- based theories of foreign language teaching
- key issues, approaches and buzz words for modern teaching in general and foreign language teaching in particular
- the development and design of competence-oriented language teaching

We’ll introduce and discuss
- the choice of material, methodological considerations, the description of difficulties, the relevance of topics and exercises and the evaluation of the lesson outcome
- basic elements of English lessons (predictable outcome, warming up, input, receptive/productive skill training, language practice, presentations and evaluation etc.)
- various elements of language assessment in general and examples of the current external, written and oral examinations in particular

We shall choose and practice exercises, action-oriented activities and tasks for communicative language teaching.

We shall plan lessons and try to teach them in the classroom.

Study requirement of GHR 300 course: regular attendance (2 absences are only permitted, preferably with a doctor's note) to enter practical phase (see Rahmenstudienordnung 2022)

 

Group 2:

Our team consists of Maria Hosein-Habibi, Maria Ullmann and Joe Couve.

The winter semester is designed to prepare you for your practical phase in the summer semester when you will be in school observing experienced teachers as well as preparing and delivering your own teaching. The focus during the winter term is to familiarize you with various elements of key teaching skills: how to teach the different foreign language competences; how to structure lessons; working with the core curriculum, which forms the basis of your planning; encountering and applying a variety of methods to make learning and teaching as effective and interesting as possible. Our aim is to improve your competence and self-confidence in general, and specifically with regards to planning effective lessons, which will arouse your students’ interests. Part of this development will be about encouraging you to see both sides of the coin: the teacher’s as well as the learner’s.

Our sessions are Thursday mornings between 12.00 am and 14:00 noon. 

Since the Vorbereitungsseminar is a Studienleistung, regular attendance is obligatory. The standard requirements are: preparing one micro-teaching session, writing a portfolio, keeping up to date with reading assignments.

 

Group 3: Baumgart, Koch, Hosein-Habibi

This course is designed to provide you with the necessary knowledge and skills to successfully complete your school practicum in the spring. During the winter term, our main focus is to familiarize you with a range of essential teaching skills including teaching of foreign language comeptences as well as teaching unit and lesson planning. We will also cover working with the core curriculum, which serves as the foundation of classroom work. We recognize the importance of fostering a passion for lifelong learning in both yourself and your students so this seminar will offer you the opportunity to explore innovative teaching approaches and techniques. 

Please note: regular course attendance is prerequistie to entering the practical phase in spring 2024 (see Rahmenstudienordnung 2022). Maximum 2 absences are permitted (preferably with a doctor's note).


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2023/24 , Aktuelles Semester: SoSe 2024
Impressum      Datenschutzerklärung     Datenschutz      Datenschutzerklärung     Erklärung zur Barrierefreiheit