Artistic production is in many cases related to forms of international exchange and cooperation. Within international exchange and cooperation the concept of artist in residence (AiR) is booming for many years, whether within Germany or by German actors abroad or by the very diverse and different actors worldwide. The seminar will therefore set itself the task of discussing the concepts from different perspectives. Artist residencies are considered an important factor whether for individual artistic careers, as a part of interactive cultural production or within foreign cultural policy (e.g. of Germany). AiR is seen as a format of cultural mediation that can integrate new cultural and artists as active actors, as an important part of cultural infrastructures aimed at promoting artists. In addition to a focus on purely artistic work and arts mediation, some artist residencies are also dedicated to providing refuge for persecuted artists. Especially since the last 15 years, imbalances and injustices within international exchange have become more and more a focus of debate and to question the way programs of international exchange are designed and run. Especially the use of the term fair cooperation is aiming to question and to re-think the behaviour how we deal with imbalances and injustices if it is to host artists from Global South in the Global North or if it is to stay as a Global North artist in countries of the Global South. The participants in this seminar will gain a basic understanding of the artist residency format, related to the debate about imbalances and injustices, get to know the key players, learn to understand how air formats are embedded in foreign policy goals and thus have generated conclusive knowledge to research or work in this area in the future.
LEARNWEB: the key is 1710 (course number)
A frist draft of the structure of the course is:
I. Introduction and administration II. Understanding AiR – aims of AiR programmes III. AiR and space, the location and other aspects IV. Understanding cooperation and mobility of artists V. Artistic creation and international exchange VI. AiR and international relations VII. AiR in foreign policy VIII. AiR for artists at risk IX. Digital AiR X. AiR and funding XI. The social (gesellschaftspolitischer) value of AiR XII. AiR impact on urban development, community planning XIII. final summary
REMARK TO USING ENGLISH as a course language: using English is an important future skill for a successful work in the arts and culture context, if it is working abroad, in international exchange or within Germany itself. At the same time it is important to get used to language flexibility step by step. As using a foreign language shall also not block study experiences at an early stage. I assume therefore we will choose flexible and vivid ways of focussing on English but at the same time switch between German and English depending on the specific situation, the individual skills, etc. etc. aiming to invite as many as possible students to choose this course.
Hinweise zum Modulabschluss als Audio-File
Ausgangspunkt ist die klassische wissenschaftliche Hausarbeit (BA 12 Seiten, MA 15 Seiten) mit einer klaren Fragestellung, bzw. einer These, einem Gegenstand und die Einbettung von Quellen (vornehmlich wissenschaftliche, mindestens 3 bei BA und 5 bei MA).
Ansatz ist hier den Modulabschluss anstelle textbasiert audiobasiert zu machen.
Ob als Audio-Feature, als Audio-Walk oder als erste Ausgabe eines fiktiven Podcasts oder in einem weiteren Format ist freigestellt und soll durchaus auch experimentell herausgefunden werden.
Wichtig ist, dass es um ein wissenschaftliches Format, weniger um ein künstlerisches oder journalistisches Format geht, obgleich Mischformen auch denkbar sein sollten.
Es kann (kein Muss!) durchaus auch konzeptionell weitergedacht werden, ein Format zu wählen, welches am Ende auch weiterverwertet werden könnte, etwa im Programm von Radio Tonkuhle.
Ob es Sinn macht, ein (minimales und maximales) Minuten-Äquivalent zur Seitenzahl der Hausarbeiten zu setzen, muss noch herausgefunden werden. Womöglich ist das aber abhängig von der Untersuchung.
Der Workload muss grundlegend gut im Blick behalten werden. Obgleich es durchaus zu empfehlen sein könnte, dass einzelne Zusatzarbeiten als Teil der Lernerfahrung in Kauf genommen werden - ob nun bei der Recherche-Klärung, welches Audioformat als passendes ausgewählt wird, der nötigen technischen Fähigkeiten, die man sich unter Umständen noch aneignen muss, oder anderen produktionsbedingten Herausforderungen.
Das Ergebnis muss von Qualität sein, so wie äquivalent bei einer Hausarbeit Aspekte wie klare Fragestellung, Quellenvielfalt und Quelleneinbettung in die Analyse, möglichst ausführliches, eigenständiges und reflektierendes Fazit sowie formale Aspekte wir grammatikalische und orthographische Korrekheit, Lesefluss oder Stringenz und Layout Teil der Bewertung sein müssen. Dem am Ende vorgelgten Audiofile muss auch eine textbasierte, am besten tabelleraische Gliederung beigefügt werden.
Wichtig ist aufgrund der aktuellen Experimentierphase eine enge Absprache mit mir.
Daniel Gad, 20.11.24 |