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Staging (in) justice - Einzelansicht

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Learnweb   Logo Learnweb
Veranstaltungsnummer 2060 Kurztext
Semester SoSe 2021 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen
Rhythmus Studienjahr / Zielgruppe Bachelor-Studierende (für Master-Studierende geöffnet)
Credits Anmeldung Anmeldepflicht
Hyperlink   Evaluation
Sprache englisch
Termine Gruppe: 1-Gruppe iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum (mögliche Änderungen beachten!) Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
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Sa. 14:00 bis 15:30 Einzeltermin am 17.04.2021   Bousselmi      
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Sa. 12:00 bis 18:00 Einzeltermin am 15.05.2021   Bousselmi      
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So. 12:00 bis 18:00 Einzeltermin am 02.05.2021   Bousselmi      
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So. 12:00 bis 18:00 Einzeltermin am 16.05.2021   Bousselmi      
Gruppe 1-Gruppe:


Zugeordnete Personen
Kontaktpersonen (durchführend) Zuständigkeit
Bousselmi, Meriam durchführend, nicht verantwortlich
Matzke, Annemarie, Professorin Dr. verantwortlich und durchführend
Weitere Person Zuständigkeit
Trachsel, Ekaterina Sophia nicht durchführend, nicht verantwortlich
LSF - Module
Modulkürzel Modultitel
KWPK-AM4 AM Kulturwiss./Pop.Kultur, TM 4 (Studienbeginn vor 1.10.17): Kulturtheorie / Kulturphilosophie / Kultursoziologie
KWPK-AM3 AM Kulturwiss./Pop.Kultur, TM 3: Kulturgeschichte / Populäre Kultur / Kulturphilosophie
KWPK-AM2 AM Kulturwiss./Pop.Kultur, TM 2: Ästhetische Verfahrensweisen, Kulturtechniken und mediale, theatrale, musikalische Präsentationen
0ERA-1LP Veranstaltungen mit 1 Credit f. ausl. Programmstud. (ERASMUS)
0ERA-2LP Veranstaltungen mit 2 Credits f. ausl. Programmstud. (ERASMUS)
0ERA-3LP Veranstaltungen mit 3 Credits f. ausl. Programmstud. (ERASMUS)
0ERA-4LP Veranstaltungen mit 4 Credits f. ausl. Programmstud. (ERASMUS)
MTHE-S311a Mastermodul 1 Gesch. d. Inszen., TM 1: Geschichte der Inszenierung
THE-AMTG1 Theorie u. Gesch. d. Theaters, TM: Theorie des Theaters
THE-AMTG2 Theorie u. Gesch. d. Theaters, TM: Geschichte des Theaters
THE-AMGEG1 AM Gegenwartsth., TM: Theatertexte und Inszenierungen der Gegenwart
THE-AMGEG2 AM Gegenwartsth., TM: Experimentelle Theater der Gegenwart
THE-AMPK1 AM Theater u.d.a.Künste / Populäre Kultur, TM: Theater und die anderen Künste
THE-VM1 VM Theo. u. Gesch. d. Theaters / Gegenwartstheater, TM: Aktuelle Tendenzen der Theatertheorie und -historiographie / Strategien u. Diskurse zeitgenössischen Theaters
MTHE-S311 Mastermodul 1 Prod. u Refl. von Inszen., TM 1: Produktion von Inszenierungen
Zuordnung zu Einrichtungen
Inst. für Medien, Theater und Populäre Kultur
Inhalt
Literatur

CIXOUS, Hélène, ‘The Perjured City, Or the Awakening of the Furies’ in Selected Plays of Hélène Cixous, translated by Bernadette Fort and edited by Eric Prenowitz (London and New York: Routledge, 2004), 89–190; originally published as La Ville par jure, ou Le Réveil des Erinyes (Paris: Théâtre du Soleil, 1994)

GARAPON, Antoine, Bien juger essai sur le rituel judiciaire, Paris, Odile Jacob, 1997

HORSMAN, Yasco, Theaters of Justice. Judging, Staging, and Working Through
in Arendt, Brecht and Delbo. Stanford University Press, 2011

KELSEN, Hans, what is justice? Justice, Law and Politics in the mirror of science, University of Cali-fornia Press, Berkley and Los Angelos, 1957

KHALID, Amine, CARLSON, Marvin, “Post-Colonial Theatre in the Maghreb” in The Theatres of Mo-rocco, Algeria, and Tunisia: Performance Traditions of the Maghreb. New York: Palgrave Macmil-lan, 2012

Bemerkung

Studienleistung: Bearbeiten der Aufgaben & Präsentation im Seminar

Kein Modulabschluss möglich!

Die Veranstaltung findet auf Englisch statt.

Die Veranstaltung findet online statt.

 

Lerninhalte

Since the early Greek tragedy, courtroom spectacles of tragic-comic injustices have become famil-iar sources of entertainment. Many theatrical performances stage courtroom scenes, (re)present crime narratives, and re-enact trials in a playful context. Staging “injustice” or unstaging “Justice” in contemporary theatre were often set to confront the loss of values and the corruption of State institutions by deconstructing the juridical system in order to reconstruct a « fairness » alterna-tive. In fact, “Justice” should not be mixed with “Rules”. “Rules” are only a forensic system of making justice in a particular context or culture. While “Justice” is a value, a human capacity. And theatre-makers are often pointing out that « legal » doesn’t mean « fair ». ‘Legal justice is not ideal justice. It is a legally unjust justice’, contests the French playwright Hélène Cixous. Accord-ing to her, “Justice” (dyke) is ‘always out of joint’.

Indeed, to mete out justice, one must speak, testify, argue, prove, listen and decide. Justice is thus a speech ceremony where a conflict of arguments will resolve a conflict of violence. It’s therefore a « verbal battle » that involves a negotiation of narratives. Furthermore, staging crimes and trials provoke the debate on offenses, laws and penalization. Theatre is a tribunal in which the spectator does not only judge a character but can also reflect the foundations of Justice and the functioning of rights, duties, responsibility, legitimacy, violence, peace, extenuating or aggra-vating circumstances and punishment.

During the seminar, we will explore together a set of “Justice games” in order to learn how to construct, stage and perform legal fictions.

Get ready to fuel your commitment to “Justice” and to figure out ways to spread some “Equity” around!

 

///

 

Meriam Bousselmi studied Law and Political Science in Tunis. She's a lawyer registered to the National Order of Lawyers of Tunisia since 2010. Trained to work in different contexts and differ-ent languages, as an international jurist, writer, director, cultural expert and mediator, Bousselmi had the double opportunity/responsibility to conceive, manage and take part of wide-reaching artistic, cultural and legal projects in Africa, Europe, America and Asia. Through ongoing thought-provoking work, Bousselmi is constantly looking to provide fresh insights into a range of politicized topics surrounding social, political and economic inequalities. Her productions address the topic of instrumentalization, labelization and victimization in the construction of the current dominant intercultural-narratives. Her academic and artistic research rather focus on narratives of empow-erment and resistance.

In 2015, Bousselmi took part in the conception and drafting committee of the "Carthage Declara-tion for the Protection of Artists in a Vulnerable Situation". She was selected for the "Künstler-programm of DAAD Berliner 2016 " in Literature section.

Since 2017, Bousselmi have been working regularly with the ARTS RIGHTS JUSTICE Academy (Hil-desheim University) to lead workshops, write research articles and support different initiative dedicated to the consolidation of international cooperation in the field of Cultural Diversity and Artistic Freedom.


Strukturbaum
Die Veranstaltung wurde 3 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2021 gefunden:
BA-Seminare  - - - 2
MA-Seminare  - - - 3
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