Literatur |
- Bruce Altshuler (Hg.), Exhibitions That Made Art History, Bd. 1 [Salon to Biennial: 1863–1959], London: Phaidon, 2008; Bd. 2 [Biennials and beyond: 1962–2002], London: Phaidon, 2013.
- Sheikh, Simon, „On the Standard of Standards, or, Curating and Canonization“, in: Manifesta Journal 11 (2011), S. 13-18.
- Felix Vogel, On the Canon of Exhibition History, in: Re-envisioning the Contemporary Art Canon: Perspectives in a Global World, London/New York: Routledge, S. 187-202. |
Lerninhalte |
"Ausstellungen sind zu dem Medium geworden, durch das die meiste Kunst öffentlich wird", konstatierten 1996 die Herausgeber*innen des einflussreichen Sammelbands Thinking About Exhibitions. Rund zehn Jahre später spitzte die Kuratorin Florence Derieux diese Beobachtungen in der umstrittenen Aussage zu, wonach "die Geschichte der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts nicht länger eine Geschichte der Kunstwerke, sondern eine Geschichte der Ausstellungen" sei. An diese Debatten anknüpfend fragt das Seminar nach der Rolle von Ausstellungen für die Kunstgeschichtsschreibung. Dazu machen wir uns mit dem Kanon "bedeutender" Kunstausstellungen des 20. Jahrhunderts vertraut, wie ihn Bruce Altshuler in seinem Standardwerk Exhibitions That Made Art History vorstellt. Ziel des Seminars ist es, viel rezipierte und als einflussreich begriffene Ausstellungen kennenzulernen und im zweiten Schritt die Prämissen und Ausschlussmechanismen eines solchen Kanons der Ausstellungsgeschichte kritisch zu hinterfragen sowie neuere methodische Ansätze zu einer "Geschichte des Ausstellens" zu besprechen.
"Exhibitions have become the medium through which most art becomes known", stated the editors of the influential anthology Thinking About Exhibitions in 1996. Around ten years later, curator Florence Derieux sharpened these observations in her controversial statement that "the art history of the second half of the twentieth century is no longer a history of artworks, but a history of exhibitions". Following up on these debates, this seminar asks about the role of exhibitions in art historical scholarship and writing. In order to do so, we will familiarize ourselves with the canon of "important" art exhibitions of the 20th century, that Bruce Altshuler presented in his standard work Exhibitions That Made Art History. The aim of this seminar is to learn about much-debated, reputedly influential exhibitions and, in a second step, to critically examine the premises and exclusion mechanisms of such a canon of exhibition history, as well as to discuss newer methodological contributions to a "history of exhibiting". |